2017. szeptember 23., szombat

A szervek fejlődésének visszatükröződése a gyermekrajzokban

A születéskor már az összes szerv kialakult, de még nincs részletesen kidolgozva.
A szerveknek a fejlődését jól nyomon tudjuk követni a gyerekrajzokon keresztül!

1-2 év fej
3-4 év középső szervek
5-6 év láb


1,5 évesek- Második embrionális fejlődési szakasz

A 1,5 évesek még nem tesznek különbséget a színek között. A rajzok iránya fel-le, ill. körbe-körbe halad. Fontos azonban hogy a kör sosincs bezárva!





3 évesek- A kör bezárul-a kutacs bezárulása
Ebben a korban már megpróbálják bezárni a kört. Amikor sikerül nekik, akkor  jelképesen elhatárolják magukat a világtól. Ekkor mondják először azt hogy "ÉN".
Először tapasztalják meg hogy ők -bár a világmindenség részei, -mégis önálló egyének!

A következő lépcső az, amikor valami belekerül a körbe. A gyerek érzi hogy "Valami van bennem"-azaz több mint csak fizikai test, van valami belül, ami őt egyedivé teszi.

Ezután a  kör körül megjelennek a sugarak. Ezek mindig belülről kifelé mutatnak. Most hogy  már megtalálta önmagát ( Én ) nyitott a világra hogy azt megismerje.



3-5 évesek- A középvonal kialakul-a gerinc fejlődése
Ez az időszak kb. az első 7 évnek a közepére tehető.
A rajzokon létrát, tornyot, négyzetet, sarkot, szimmetrikus dolgokat látunk. A gerinc és a csigolyák fejlődését figyelhetjük meg a képeken.
Elhagyják a kör alakot, fákat rajzolnak. A fa ekkor még nem áll a földön.



4 évesek-A középső szervek fejlődése
Most kezdik rajzolni a "nyakiglábakat". Először a fejet észlelik mint szervet, ezért a kerek fej. A lábnak úgymond még nincsenek a tudatában, ezért jelennek meg csak elnagyolt vonalakként a rajzlapon.
Már kezdik észrevenni a többi embert, konkrét alakokat rajzolnak, nem csak általánosságban emberalakot. (anya, apa, nagymama...stb.)
Ekkor kezdik a színeket is tudatosan használni.


5 évesek-A has 
Lassan haladunk lejjebb, a fókusz most a hason van. A hasi részt "kerék"-ként ábrázolják, mint a napot.
A vegetatív idegrendszer az akarattól független működések szabályozását látja el. Ebben a korban az egyes szerveket összekötő idegpályák még nem különültek el rendesen, ezért van az, hogy egy 5 évesnek bármi baja van, a legtöbbször azt mondja hogy a hasa fáj.




6 évesek-Fogváltás
Gyönyörű minták jelennek meg a papíron. Főként háromszögek.



Fontos nekik a sok apró részlet, valamint az, hogy az egész lapot telerajzolják. Próbálják minél valóságosabban ábrázolni a világot. A különböző perspektívákat azonban még nem tudják megjeleníteni, azért megpróbálják. Az embereket elölről, nem pedig profilból. pl: A széket oldalról, de az embert szemből.Az állatoknál szintén így van, a testet oldalról, míg a fejet szemből ábrázolják.

Megjelennek a spirál-formák.
Hajót és hidat rajzolnak- már készek arra hogy kivitorlázzanak a nagyvilágba, ekkor már biztosan iskolaérettek.
Szivárvány mint egy védőburok jelenik meg.
Mostanra már teljes embert ábrázolnak.
Ház: A saját testet szimbolizálja. Ez a lélek háza. Kezdetben ez kerek, mint egy burok. Az emberek akik a képen szerepelnek nem férnének bele. (a ház túl kicsi)







Végül fontos megjegyezni hogy a fennt leírtak általánosságokat tükröznek! Az egyéni tapasztalat az egyes gyerekeknél ettől sokban eltérhet!
A másik fontos dolog, hogy azoknál a gyerekeknél, akik sok színezőt kapnak, ill.. tele van a fejük kész képekkel (média, képregények), az említett dolgok sokkal nehezebben, vagy egyeltalán nem figyelhetők meg!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése